Τραγουδώντας στο σκοτάδι

Απάντηση
Kostas
Δημοσιεύσεις: 456
Εγγραφή: Σάβ Μαρ 06, 2021 11:41 am

Τραγουδώντας στο σκοτάδι

Δημοσίευση από Kostas »

«Ο άντρας που κάνει τους συζύγους να ζηλεύουν». Ο χαρακτηρισμός δεν αναφέρεται σε ηθοποιό σαπουνόπερας σε ή Eλληνα τραγουδιστή της πίστας αλλά στον Iταλό τενόρο Αντρέα Μποτσέλι. Συνοδεύει τη συνέντευξή του που δημοσιεύεται στο σοβαρό «BBC Music magazine» που εξετάζει το φαινόμενο Μποτσέλι συνολικά, θέτοντας το ερώτημα: «Είναι ο νέος Παβαρότι ή απλώς ένας ακόμη ποπ σταρ».
Οι φαν του Μποτσέλι δεν έχουν βέβαια τέτοια διλήμματα: Μια επίσκεψη στις ιστοσελίδες του καλλιτέχνη στο Ιντερνετ δείχνει την έκταση της αγάπης που τον περιβάλλει. «Ηταν ακριβώς ένας χρόνος που συναντηθήκαμε εγώ κι εσύ. Η φωνή σου είναι μέσα στο κεφάλι μου και στην καρδιά μου», γράφει μια από τις χιλιάδες θαυμάστριές του. Την ίδια χαρά με τους θαυμαστές μοιράζεται, για διαφορετικούς λόγους, η δισκογραφική του εταιρεία, που βλέπει ότι ο καλλιτέχνης της έχει πουλήσει περισσότερα από 30 εκατομμύρια αντίτυπα παγκοσμίως. Στην Αμερική, που ένα κλασσικό CD δεν ξεπερνάει σε πωλήσεις τα 5.000 αντίτυπα σε όλη την επικράτεια, ένα CD του Μποτσέλι -το «Sacred Arias» για παράδειγμα- πούλησε 1, 5 εκατ. αντίτυπα τις δύο πρώτες εβδομάδες της κυκλοφορίας του. Αριθμός που προβληματίζει τους ποπ σταρ, οι οποίοι για να πουλήσουν τα δικά τους εκατομμύρια αντίτυπα πρέπει να ενεργοποιήσουν έναν ολόκληρο «μηχανισμό» από ατζέντηδες, στιλίστες, γάμους, χωρισμούς και εύπεπτη μουσική για να παραμείνουν στην κορυφή.

Ο Μποτσέλι, που το μόνο παράδοξο, για το μεγάλο κοινό στην περίπτωσή του, είναι η ολική του τύφλωση, δεν χαίρει και της ίδιας εκτίμησης από τους κριτικούς.

Μια από τις αποτυχημένες εμφανίσεις του, την «Ημέρα της Ανεξαρτησίας» του περασμένου χρόνου, έδωσε την ευκαιρία σε πολλούς κριτικούς να επισημάνουν τις αδυναμίες, την αστάθεια και άλλα προβλήματα της φωνής του, που έκαναν τον Thomas Quasthoff, βαρύτονο, να γράψει σε άρθρο του στην «Dail yTelegraph»: «Ο Αντρέα Μποτσέλι δεν είναι τραγουδιστής της όπερας. Απορώ πώς ο Λουτσιάνο Παβαρότι τον αποθεώνει. Για ποιο λόγο; Πού είναι η ποιότητα; Είμαι δάσκαλος και γνωρίζω πόσο σκληρό είναι να μάθεις κλασικό τραγούδι. Δεν είναι κλασικός καλλιτέχνης».

Σ' ένα κονσέρτο που έδωσε, παρουσιάζοντας το «Ρέκβιεμ» του Βέρντι υπό τη διεύθυνση του Ζούμπιν Μέτα στην Αρένα της Βερόνα, το κοινό δεν δίστασε να τον αποδοκιμάσει. Το γιουχάισμα βέβαια συνηθίζεται στην Ιταλία, αφού από αυτό δεν έχουν γλιτώσει ούτε ο Λουτσιάνο Παβαρότι, η Ρενέ Φλέμινγκ, ο Χοσέ Κούρα, η Αντζελα Γκεοργκίου, αλλά και ο Καρούζο όταν επέστρεψε, στη δύση της καριέρας του, στη Σκάλα του Μιλάνο.

Ο Μποτσέλι δεν δείχνει να αντιδρά στις επικρίσεις. Οσο για την ατυχή εμφάνισή του, στην επέτειο της «Ημέρας της Ανεξαρτησίας», λέει: «Ημουν αληθινά άρρωστος. Είχα μόλις χάσει τον πατέρα μου. Το τραγούδι είναι η μοίρα μου. Δεν μπορούσα να ακυρώσω το κοντσέρτο» και καταλήγει: «Aισθάνομαι ολοκληρωτικά Iταλός. Εχω αυτό που λέμε "Voce mesta", λυπημένη φωνή».

Ο Αντρέα Μποτσέλι γεννήθηκε το 1958 από εύπορους γονείς στην Τοσκάνη. Γρήγορα οι γιατροί ανακάλυψαν ότι έπασχε από παιδικό γλαύκωμα και μέσα σε έξι μήνες εγχειρίστηκε 27 φορές.

Στην παιδική του ηλικία άρχισε να χάνει σταδιακά την όρασή του αλλά παρέμενε απρόσεκτος. Στα 12 του χρόνια, έπαιζε ποδόσφαιρο με τους φίλους τους όπως όλα τα παιδιά, όταν η μπάλα τον χτύπησε με δύναμη στα μάτια. Αρχισε να αιμορραγεί τόσο πολύ που λίγο έλειψε να πεθάνει. Υστερα από αυτό το περιστατικό έχασε ολοκληρωτικά το φως του.

Ο ίδιος δεν νιώθει άνετα όταν μιλάει για την αναπηρία του: «Κοιτάξτε, μπορώ και κάνω καταδύσεις. Το να παρουσιάσεις την όπερα "La Boheme" ζωντανά, είναι περισσότερο τρομακτικό από την τύφλωση. Θέλω οι άνθρωποι να ξέρουν ότι είμαι ζωντανός. Εγώ επίσης θέλω να πιστεύω ότι είμαι ζωντανός, απολαμβάνοντας τις χαρές της ζωής με τη γυναίκα μου, τα παιδιά και τη μουσική. Δεν αναζητώ κανενός είδους οίκτο. Θα εξαγριωθώ αν κάποιος πει: Μ' αρέσει όπως τραγουδάει επειδή είναι τυφλός. Αν το τραγούδι μου ευχαριστεί κάποιον, θέλω να είναι αποκλειστικά επειδή είμαι καλός. Αυτό είναι όλο».
Απάντηση

Επιστροφή στο “Μουσική”