OCEANIC 9000 STEALTH

Απάντηση
Lakis
Δημοσιεύσεις: 281
Εγγραφή: Τρί Μάιος 25, 2021 10:35 am

OCEANIC 9000 STEALTH

Δημοσίευση από Lakis »

Πραγματοποιήσαμε θαλάσσιες δοκιμές σε ένα φουσκωτό σκάφος Oceanic μήκους 9 μέτρων. Τα φουσκωτά Oceanic είναι ελληνικής προέλευσης, με μια δεκαετή παρουσία στον χώρο ναυπήγησης φουσκωτών. Αξίζει να επισημάνουμε ότι το ναυπηγείο διαθέτει δίπλωμα ευρεσιτεχνίας από το ΟΒΙ, που αφορά τη σκληρή πλώρη.

Το μοντέλο της δοκιμής μας είναι το μεγαλύτερο που κατασκευάζει το γνωστό ναυπηγείο. Το Oceanic 9000 Stealth απευθύνεται στο αγοραστικό κοινό που έχει αυξημένες απαιτήσεις, τόσο από άποψη χρήσης, όσο και εξοπλισμού. Το συγκεκριμένο σκάφος, όπου πραγματοποιήθηκαν οι δοκιμές, προορίζεται μεν για εξειδικευμένη χρήση, η έκδοσή του όμως σε cruiser έχει προδιαγραφές για χρήση αναψυχής.

Οι δοκιμές πραγματοποιήθηκαν στη Γλυφάδα. Η μία από τις δύο δεξαμενές καυσίμων ήταν γεμάτη και η άλλη άδεια, στο σκάφος επέβαιναν τέσσερα άτομα, ενώ σύντομα διαπιστώσαμε ότι πρόκειται για ένα ποιοτικό και άνετο σκάφος με πολύ ικανοποιητικά επίπεδα πλεύσης.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Ναυπηγείο: Η & Θ. ΠΕΡΙΜΕΝΗΣ Ε.Π.Ε. Χώρα προέλευσης: Ελλάδα. Μοντέλο: Stealth 9000. Ολικό μήκος: 9 μέτρα. Μέγιστο πλάτος: 3,30 μέτρα. Εσωτερικές διαστάσεις - Μήκος: 8,30 μέτρα. Πλάτος: 2,20 μέτρα. Ύφασμα: Ελαστομερές Hypalon Neoprene 1670 decitex. Διάμετρος αεροθαλάμων: 0,55 μέτρα. Κολλήσεις: Ψυχρές. Βάρος σκάφους (άφορτο): 2000 κιλά. Μέγιστη εγκατεστημένη ισχύς: 3x300 hp. Ισχύς μηχανών δοκιμών: 2x250 hp. Πιστοποίηση: CE. Κατηγορία σχεδιασμού: Β (ισχύς ανέμου έως 8 Beaufort και χαρακτηριστικό ύψος κύματος έως 4 μέτρα). Φορέας πιστοποίησης: Ελληνικός Νηογνώμονας. Συνολική χωρητικότητα δεξαμενών: 350 λίτρα.

Πληροφορίες: Η & Θ. ΠΕΡΙΜΕΝΗΣ Ε.Π.Ε., τηλ. 6020.495.

ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

O σχεδιασμός και ο έλεγχος του σκάφους γίνεται από ναυπηγό ο οποίος χρησιμοποιεί το Autoship -ένα από τα πιο ευρέως χρησιμοποιούμενα ναυπηγικά προγράμματα, τόσο από εταιρείες, όσο και από πανεπιστήμια. Με τη βοήθεια του προγράμματος γίνεται η αποτύπωση του σχεδίου κάθε νέου μοντέλου, καθώς επίσης και ο σχεδιασμός των αεροθαλάμων του καταστρώματος και του εξοπλισμού του.

Ακολουθούν οι υδροστατικοί υπολογισμοί του σκάφους σε όλες τις καταστάσεις πλεύσης και φόρτωσης, με σκοπό να ελεγχθεί η υδροδυναμική συμπεριφορά, η αντοχή, η διαγωγή και το βύθισμα του σκάφους. Στο επόμενο στάδιο, και με βάση τα παραπάνω υδροστατικά χαρακτηριστικά, γίνεται ο υπολογισμός της απαιτούμενης ιπποδύναμης και της έλικας που θα τοποθετηθεί. Μετά τη ναυπηγική μελέτη, δίνονται όλα τα κατασκευαστικά σχέδια στο τεχνικό τμήμα της εταιρείας, όπου έμπειροι τεχνίτες με την καθοδήγηση των κατασκευαστών υλοποιούν τη ναυπήγηση.

Ο τύπος της γάστρας του Stealth είναι τύπου βαθύ V πλαναρίσματος και είναι κατασκευασμένη από αλλεπάλληλες στρώσεις ενισχυμένου πλαστικού (GRP). Χρησιμοποιούνται τέσσερα είδη υαλοϋφασμάτων, Chopped strand mat 225, 450, 600 και B-axial 850 g/m2. Ο πολυεστέρας είναι ισοφθαλικός, ενώ τα παραπάνω υλικά συνοδεύονται από τα αντίστοιχα πιστοποιητικά.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ΚΑΤΑΣΤΡΩΜΑΤΟΣ

Πλωριά περιοχή: Πολυεστερική με ενσωματωμένο ράουλο για την άγκυρα και μεγάλο στρίτσο. Κατάστρωμα: Άνετη και λειτουργική περιοχή στην πλώρη, η οποία είναι επίσης πολυεστερική με μεγάλη ελεύθερη επιφάνεια.

Το φουσκωτό σκάφος Oceanic 9000 Stealth διαθέτει άνετους εσωτερικούς χώρους και μεγάλη υπερκατασκευή, κύριο χαρακτηριστικό της οποίας είναι το μεγάλο ύψος (πάνω από 1,90 μ.). Το εν λόγω μοντέλο διαθέτει άνετη περιοχή στην πρύμνη, με έναν αναπαυτικό καναπέ ο οποίος καταλαμβάνει όλο το εσωτερικό πλάτος, ενώ τα στρώματα εκτείνονται και προς τα πίσω.
Το πιλοτήριο είναι εγκατεστημένο στη δεξιά πλευρά και αποτελείται από μια μεγάλη κονσόλα και ένα σταθερό κάθισμα υπερυψωμένο για την πλοήγηση από όρθια θέση.

Τα όργανα στην κονσόλα (που είναι διπλά λόγω της χρήσης δύο κινητήρων) είναι: δύο στροφόμετρα, μιλιόμετρο, όργανα ένδειξης κλίσης της μηχανής-tilt/trim- βολτόμετρα, όργανα θερμοκρασίας, όργανο ελέγχου κινητήρα με 3 λυχνίες οι οποίες ενημερώνουν για την ύπαρξη νερού στο καύσιμο, τη στάθμη λαδιού και τη λειτουργία του κινητήρα. Επίσης διατίθενται ωρόμετρα και ηλεκτρικός πίνακας.

Στη δεξιά πλευρά και σε κοντινή απόσταση από το τιμόνι είναι εγκατεστημένα τα διπλά χειριστήρια των μηχανών από την Quicksilver (μοντέλο Commander 3000), που συνοδεύουν τα ζεύγη κινητήρων, ενώ το αριστερό χειριστήριο έχει ενσωματωμένους τους διακόπτες tilt/trim.
Στην αριστερή πλευρά βρίσκεται η θέση του συγκυβερνήτη, η οποία είναι συμμετρική με αυτήν του κυβερνήτη. Και από τις δύο θέσεις η ορατότητα κρίνεται άριστη προς όλες τις κατευθύνσεις. Στην οροφή της υπερκατασκευής υπάρχουν έτοιμες οι αναμονές για τα ηλεκτρικά.

Κάτω από τις κονσόλες κυβερνήτη / συγκυβερνήτη βρίσκονται χώροι που μπορούν να αξιοποιηθούν ποικιλοτρόπως, ανάλογα με τη χρήση για την οποία προορίζεται το σκάφος (αναψυχής ή επαγγελματικό). Η καμπίνα, που βρίσκεται μπροστά από το πιλοτήριο, είναι αρκετά μεγάλη, ενώ διαθέτει δεξιά και αριστερά καθίσματα με μεγάλους αποθηκευτικούς χώρους από κάτω. Αποθηκευτικοί χώροι υπάρχουν και στην πλωριά περιοχή, όπου μια φιμέ πόρτα αποκαλύπτει έναν χώρο ιδιαίτερα μεγάλο.
Όλα τα ταμπούκια διαθέτουν κλείστρα ασφαλείας.

ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ

Η πρόωση του σκάφους επιτυγχάνεται από ένα ζεύγος εξωλέμβιων κινητήρων ισχύος 250 ίππων έκαστος, που προέρχονται από την αμερικανική πολυεθνική Mercury Marine και είναι αντίθετης περιστροφής ελίκων. Οι μηχανές έχουν κυβισμό 3032 κ.ε., ενώ διαθέτουν έξι κυλίνδρους σε διάταξη V 60 μοιρών (V6-60). Η σχέση μετάδοσης είναι 1.75:1 και το alternator 60 A. Οι μηχανές είναι ηλεκτρονικά ελεγχόμενες και διαθέτουν υδατοπαγίδα μέσα στο μοτέρ. Ο χρήστης ενημερώνεται οπτικά και ηχητικά για την ύπαρξη νερού στο καύσιμο.

Πρύμα συναντάμε έναν άνετο καναπέ για τέσσερα άτομα, που από κάτω του κρύβει έναν αρκετά μεγάλο αποθηκευτικό χώρο. Εύκολα προσβάσιμες είναι οι μπαταρίες και τα φίλτρα, ο επιλογέας μπαταριών, η ηλεκτρική αντλία, το δοχείο λαδιού κ.ά.

ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ

ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΔΟΚΙΜΗΣ: Άνεμος: Άπνοια. Θάλασσα: 1 Beaufort. Άτομα: 4. Η μία από τις δύο δεξαμενές καυσίμων ήταν γεμάτη και η άλλη άδεια.

ΜΕΤΡΗΘΕΙΣΕΣ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ: Μέγιστη ταχύτητα: 52 κόμβοι στις 5600 σ.α.λ. Ταχύτητα συνεχούς λειτουργίας: 45 κόμβοι στις 3900 σ.α.λ.

ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ ΕΠΙΔΟΣΕΩΝ – Ευστάθεια, διακυβέρνηση, στροφή και συμπεριφορά στο κύμα: Την ημέρα των θαλάσσιων δοκιμών επέβαιναν στο σκάφος τέσσερα άτομα. Οι ελιγμοί μέσα στο λιμάνι πραγματοποιήθηκαν με μεγάλη ευκολία, η απόκριση του υδραυλικού τιμονιού ήταν πολύ καλή και, παρά το μέγεθος του σκάφους, η ευκολία χειρισμών ήταν χαρακτηριστική, δίνοντας τον απόλυτο έλεγχο και ασφάλεια στον κυβερνήτη. Στη συνέχεια αναπτύχθηκε ταχύτητα 45 κόμβων με 3900 σ.α.λ., ενώ η πλεύση του σκάφους παρέμεινε σταθερή. Προκειμένου να επιτευχθεί η μέγιστη ταχύτητα, ανασηκώσαμε τον ρυθμιστή κλίσης (trim), ώστε να αυξήσουμε την έμπρυμνη διαγωγή και να μειώσουμε τη βρεχόμενη επιφάνεια του πυθμένα. Με αυτές τις ρυθμίσεις επιτεύχθηκε ταχύτητα 52 κόμβων στις 5600 σ.α.λ., χωρίς το σκάφος να παρουσιάσει εγκάρσια κλίση.

Θέλοντας να διαπιστώσουμε τις δυνατότητες ελιγμού του σκάφους, πραγματοποιήσαμε κύκλο στροφής με ταχύτητα 30 και 40 κόμβων. Στην πρώτη περίπτωση η διάμετρος του κύκλου στροφής ήταν περίπου δύο μήκη σκάφους, ενώ στην περίπτωση των 40 κόμβων η κλίση του σκάφους προς το εσωτερικό του κύκλου δεν ήταν επικίνδυνη. Μπορούμε να πούμε ότι το σκάφος είναι αρκετά ευέλικτο, ενώ η συμπεριφορά του κατά την απότομη εκκίνηση και το σταμάτημα ήταν άμεση και προβλέψιμη.

Τέλος, έγιναν δοκιμές του σκάφους σε μετωπικούς κυματισμούς που προέρχονταν από διερχόμενα πλοία και προέκυψε ότι το σκάφος δεν αντιμετωπίζει προβλήματα στα μικρού μήκους κύματα. Αντίθετα, όπως συμβαίνει στα πολύ γρήγορα σκάφη, ο χειριστής πρέπει να δίνει προσοχή σε μεγάλου μήκους μετωπικά κύματα, ιδίως όταν τα συναντά με μεγάλη ταχύτητα. Σε αυτήν την περίπτωση δεν διακυβεύεται η ασφάλεια του σκάφους, ο πυθμένας του οποίου έχει σχεδιαστεί για μεγάλες ταχύτητες, αλλά η ασφάλεια των επιβαινόντων.
Απάντηση

Επιστροφή στο “Σκάφος, πλοία”